Infrastrukturarkitekt
Statens vegvesen
Gjerpensgate 10, 3716 SKIEN
Tre uker siden
Om stillingen
Infrastruktur og drift IT er Statens vegvesens sentrale kompetansemiljø for drift og utvikling av IT-infrastruktur, og består av over 100 høyt kvalifiserte medarbeidere. Nå søker vi en IT-infrastrukturarkitekt!
I denne rollen vil du bidra til videreutviklingen av Statens vegvesens teknologistrategi og IT-infrastruktur basert på brukernes behov. Du blir en del av et team med overordnet ansvar for helhetlige IT-infrastrukturtjenester i en kompleks og samfunnskritisk virksomhet.
Vi etablerer nå en ny skyplattform i Microsoft Azure, hvor du får en sentral rolle. Plattformen skal bli en utvidelse av Statens vegvesen sine eksisterende on-prem tjenester og SaaS-tjenester.
Dine arbeidsoppgaver:
Som IT-infrastrukturarkitekt vil du gi råd, formidle og beskrive IT-infrastrukturtjenester – både on-prem og i sky – samt sikre at løsninger følger Statens vegvesens teknologitilbud. Du vil være et bindeledd mellom tjenestekonsumenter og teknologimiljøet, bidra til løsningsvalg, kost/nytte-vurderinger og kvalitetssikre forslag fra leverandører.
Videre vil du holde presentasjoner internt og eksternt, og bidra til videreutvikling og forvaltning av arkitekturprinsipper og retningslinjer – både generelt og i tilknytning til Cloud Governance og IT Governance. Du vil også ha ansvar for utforming og forvaltning av overordnet arkitektur for vår nye Azure-baserte skyplattform.
Aktuelle kontorsteder er Drammen, Skien og Trondheim.
Du må ha:
Du har gjerne:
I vår rekrutteringsprosess oppfordrer vi kandidater til å bruke omvendt referansesjekk, der de kan ringe våre ansatte for innsikt; kontakt vår medarbeider på avdelingen, Benny Markussen på tlf.
+4792248755 for å høre om hans erfaringer hos oss.
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt leder Siw Karinen på tlf. +4795058795 for en hyggelig prat.
Om bedriften
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Divisjon IT har et helhetlig ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet gjøres fremtidsrettet, smidig og sikkert på tvers av etatens fagområder. Divisjonen ivaretar utvikling av etatens digitale kanaler og tjenester, er partner for fagsiden og en pådriver for innovasjon og utvikling av nye, brukervennlige løsninger. Vi støtter fagsiden fra idé til realisering, med smidige prosjekter og leveranser. Divisjonen har over 450 medarbeidere over hele landet, med hovedkontor i Drammen.
Tittel
Infrastrukturarkitekt
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Om stillingen
Infrastruktur og drift IT er Statens vegvesens sentrale kompetansemiljø for drift og utvikling av IT-infrastruktur, og består av over 100 høyt kvalifiserte medarbeidere. Nå søker vi en IT-infrastrukturarkitekt!
I denne rollen vil du bidra til videreutviklingen av Statens vegvesens teknologistrategi og IT-infrastruktur basert på brukernes behov. Du blir en del av et team med overordnet ansvar for helhetlige IT-infrastrukturtjenester i en kompleks og samfunnskritisk virksomhet.
Vi etablerer nå en ny skyplattform i Microsoft Azure, hvor du får en sentral rolle. Plattformen skal bli en utvidelse av Statens vegvesen sine eksisterende on-prem tjenester og SaaS-tjenester.
Dine arbeidsoppgaver:
Som IT-infrastrukturarkitekt vil du gi råd, formidle og beskrive IT-infrastrukturtjenester – både on-prem og i sky – samt sikre at løsninger følger Statens vegvesens teknologitilbud. Du vil være et bindeledd mellom tjenestekonsumenter og teknologimiljøet, bidra til løsningsvalg, kost/nytte-vurderinger og kvalitetssikre forslag fra leverandører.
Videre vil du holde presentasjoner internt og eksternt, og bidra til videreutvikling og forvaltning av arkitekturprinsipper og retningslinjer – både generelt og i tilknytning til Cloud Governance og IT Governance. Du vil også ha ansvar for utforming og forvaltning av overordnet arkitektur for vår nye Azure-baserte skyplattform.
Aktuelle kontorsteder er Drammen, Skien og Trondheim.
Du må ha:
Du har gjerne:
I vår rekrutteringsprosess oppfordrer vi kandidater til å bruke omvendt referansesjekk, der de kan ringe våre ansatte for innsikt; kontakt vår medarbeider på avdelingen, Benny Markussen på tlf.
+4792248755 for å høre om hans erfaringer hos oss.
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt leder Siw Karinen på tlf. +4795058795 for en hyggelig prat.
Om bedriften
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Divisjon IT har et helhetlig ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet gjøres fremtidsrettet, smidig og sikkert på tvers av etatens fagområder. Divisjonen ivaretar utvikling av etatens digitale kanaler og tjenester, er partner for fagsiden og en pådriver for innovasjon og utvikling av nye, brukervennlige løsninger. Vi støtter fagsiden fra idé til realisering, med smidige prosjekter og leveranser. Divisjonen har over 450 medarbeidere over hele landet, med hovedkontor i Drammen.
Relaterte stillinger
Infrastrukturarkitekt
Statens vegvesen
SKIEN
Tre uker siden