Stipendiat i pedagogikk
Universitetet i Innlandet
Holsetgata 31, 2318 HAMAR
19. januar 2025
Om stillingen
Ved Universitetet i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk utlyses én til to midlertidig(e) 100 % stilling(er) som doktorgradsstipendiat innenfor fagområdet pedagogikk. Stillingen er ledig fra 1.8.2025. Stipendperioden er tre år, med mulighet til et fjerde år som omfatter annet karrierefremmende arbeid, som undervisning, fordelt med 25 % over tilsettingsperioden. Stipendiaten vil ha arbeidsplass på Lillehammer.
Lærerutdanninger og pedagogikk er sentrale utdanninger ved Universitetet i Innlandet. Forskning som styrker kunnskapsgrunnlaget for disse utdanningene er et primært fokus for fakultetets doktorgradsprogram. Det er en forutsetning at stipendiatens doktorgradsutdanning gjennomføres på dette doktorgradsprogrammet og bidrar til dets overordnede siktemål om å styrke det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og profesjonsutøvelse i barnehage, skole og andre læringsarenaer samt å utvikle ny kunnskap om barn og unges oppvekst, læring og danning.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og doktorgradsprosjektene skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har en aktiv forskergruppe og kan tilby veiledning. Den utlyste stipendiatstillingen vil knyttes til forskergruppa Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser (SAPP). Gruppa forsker på hvilke betingelser som må til for at pedagogiske praksiser skal bidra til individuell og kollektiv vekst og dermed til å bygge fellesskap og samfunn. En pedagogisk praksis kan betraktes som et møte mellom subjekter i en gitt sosial, historisk og materiell kontekst. Den kan undersøkes på ulike arenaer og ulike nivå og diskuteres i forhold til ulike rammebetingelser. Forskningen har som mål å bidra til en bærekraftig pedagogikk som gir kunnskap om hvordan pedagogiske praksiser kan ivareta det hele mennesket og det mangfoldige fellesskapet for dermed å bidra til levedyktige samspill mellom mennesker og deres omgivelser. Forskergruppa vil skape og formidle kunnskap som er relevant for, og kan anvendes av, praktikere og beslutningstakere og kan bidra til allmenn debatt.
Totalt skal det ansettes fire stipendiater på programmet. Antall stillinger per fagområde vil avhenge av søknadenes kvalitet sett på tvers av de fire kunngjorte områdene.
Forskergruppa Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser ønsker velkomne søkere som ønsker å undersøke problemstillinger knyttet til hvordan pedagogiske praksiser kan bidra til levedyktige og bærekraftige samfunn. Prosjekter kan være empirisk eller teoretisk orientert. De kan undersøke hvordan sentrale samfunnsutfordringer som for eksempel psykiske helseplager, identitetsmangfold, tverrfaglig samarbeid, utenforskap, klimakrise, migrasjon, konflikt og polarisering utfordrer pedagogikk som fagfelt. De kan også ta utgangspunkt i hvordan pedagogikk eller pedagogiske praksiser på ulike arenaer, alene eller i samspill med andre samfunnspraksiser, møter og responderer på slike utfordringer. Forståelsen av en pedagogisk praksis, dens betingelser og fungering, krever flere ulike former for kunnskap; produsert ut fra ulike forskningstilnærminger og med ulike deltakere i forskningen. Derfor vil så vel kvantitativt, kvalitativt, deltakende aksjonsforsknings og filosofiskorienterte prosjektforslag som betrakter pedagogiske praksiser som sentrale for individuell og samfunnsmessig levedyktighet, bli vurdert som aktuelle.
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til fakultetets ph.d.-program, og at doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet. Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
For å bli tatt opp på doktorgradsprogrammet må søkere til stillingen ha mastergrad i pedagogiske fag eller lærerutdanning og mastergrad (hovedfag) i ett av programmets fagområder. Søkere med annen bakgrunn kan tas opp etter en særskilt vurdering.
Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal veid gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene Bestått/Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering. Det samme kan gjelde søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Disse søkerne må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium.
Søkere med utdannelse fra utlandet, kan selv kontakte HKDIR for godkjenning av utdanningen, alternativt vil en nødvendig vurdering bli gjort i forbindelse med søknadsprosessen.
Videre legges det vekt på at søker:
Språk:
Det er et krav om god framstillingsevne på norsk (eller dansk eller svensk) og engelsk.
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert, vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon og øvrige krav slik de er formulert i denne utlysningen. I tillegg vil følgende bli vektlagt: kvalitet på prosjektbeskrivelsen, dokumenterte selvstendige forsknings- og utviklingsarbeider eller praksis relevant for prosjektet.
Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Universitetet i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Søknaden skal inneholde:
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Formkrav til prosjektbeskrivelse:
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være på maks 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes.
Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
For mer informasjon, besøk ph.d.-programmets nettsider eller ta kontakt med:
For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=n43fhR_q5LgINN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Om bedriften
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 450 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
NOKUTs styre godkjente Høgskolen i Innlandets søknad om universitetsakkreditering den 12. septembr 2024. 8. november besluttet kongen i statsråd at høgskolen ble Norges 11. universitet.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Visjonen vår er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Tittel
Stipendiat i pedagogikk
Oppstart
Type engasjement
Vikariat
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Om stillingen
Ved Universitetet i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk utlyses én til to midlertidig(e) 100 % stilling(er) som doktorgradsstipendiat innenfor fagområdet pedagogikk. Stillingen er ledig fra 1.8.2025. Stipendperioden er tre år, med mulighet til et fjerde år som omfatter annet karrierefremmende arbeid, som undervisning, fordelt med 25 % over tilsettingsperioden. Stipendiaten vil ha arbeidsplass på Lillehammer.
Lærerutdanninger og pedagogikk er sentrale utdanninger ved Universitetet i Innlandet. Forskning som styrker kunnskapsgrunnlaget for disse utdanningene er et primært fokus for fakultetets doktorgradsprogram. Det er en forutsetning at stipendiatens doktorgradsutdanning gjennomføres på dette doktorgradsprogrammet og bidrar til dets overordnede siktemål om å styrke det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og profesjonsutøvelse i barnehage, skole og andre læringsarenaer samt å utvikle ny kunnskap om barn og unges oppvekst, læring og danning.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og doktorgradsprosjektene skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har en aktiv forskergruppe og kan tilby veiledning. Den utlyste stipendiatstillingen vil knyttes til forskergruppa Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser (SAPP). Gruppa forsker på hvilke betingelser som må til for at pedagogiske praksiser skal bidra til individuell og kollektiv vekst og dermed til å bygge fellesskap og samfunn. En pedagogisk praksis kan betraktes som et møte mellom subjekter i en gitt sosial, historisk og materiell kontekst. Den kan undersøkes på ulike arenaer og ulike nivå og diskuteres i forhold til ulike rammebetingelser. Forskningen har som mål å bidra til en bærekraftig pedagogikk som gir kunnskap om hvordan pedagogiske praksiser kan ivareta det hele mennesket og det mangfoldige fellesskapet for dermed å bidra til levedyktige samspill mellom mennesker og deres omgivelser. Forskergruppa vil skape og formidle kunnskap som er relevant for, og kan anvendes av, praktikere og beslutningstakere og kan bidra til allmenn debatt.
Totalt skal det ansettes fire stipendiater på programmet. Antall stillinger per fagområde vil avhenge av søknadenes kvalitet sett på tvers av de fire kunngjorte områdene.
Forskergruppa Samfunnsbyggende pedagogiske praksiser ønsker velkomne søkere som ønsker å undersøke problemstillinger knyttet til hvordan pedagogiske praksiser kan bidra til levedyktige og bærekraftige samfunn. Prosjekter kan være empirisk eller teoretisk orientert. De kan undersøke hvordan sentrale samfunnsutfordringer som for eksempel psykiske helseplager, identitetsmangfold, tverrfaglig samarbeid, utenforskap, klimakrise, migrasjon, konflikt og polarisering utfordrer pedagogikk som fagfelt. De kan også ta utgangspunkt i hvordan pedagogikk eller pedagogiske praksiser på ulike arenaer, alene eller i samspill med andre samfunnspraksiser, møter og responderer på slike utfordringer. Forståelsen av en pedagogisk praksis, dens betingelser og fungering, krever flere ulike former for kunnskap; produsert ut fra ulike forskningstilnærminger og med ulike deltakere i forskningen. Derfor vil så vel kvantitativt, kvalitativt, deltakende aksjonsforsknings og filosofiskorienterte prosjektforslag som betrakter pedagogiske praksiser som sentrale for individuell og samfunnsmessig levedyktighet, bli vurdert som aktuelle.
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til fakultetets ph.d.-program, og at doktorgradsutdanningen gjennomføres innenfor dette programmet. Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
For å bli tatt opp på doktorgradsprogrammet må søkere til stillingen ha mastergrad i pedagogiske fag eller lærerutdanning og mastergrad (hovedfag) i ett av programmets fagområder. Søkere med annen bakgrunn kan tas opp etter en særskilt vurdering.
Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal veid gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene Bestått/Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering. Det samme kan gjelde søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Disse søkerne må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium.
Søkere med utdannelse fra utlandet, kan selv kontakte HKDIR for godkjenning av utdanningen, alternativt vil en nødvendig vurdering bli gjort i forbindelse med søknadsprosessen.
Videre legges det vekt på at søker:
Språk:
Det er et krav om god framstillingsevne på norsk (eller dansk eller svensk) og engelsk.
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert, vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon og øvrige krav slik de er formulert i denne utlysningen. I tillegg vil følgende bli vektlagt: kvalitet på prosjektbeskrivelsen, dokumenterte selvstendige forsknings- og utviklingsarbeider eller praksis relevant for prosjektet.
Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Universitetet i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Søknaden skal inneholde:
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Formkrav til prosjektbeskrivelse:
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være på maks 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes.
Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
For mer informasjon, besøk ph.d.-programmets nettsider eller ta kontakt med:
For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her.
. Video: https://www.youtube.com/watch?v=n43fhR_q5LgINN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Om bedriften
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 450 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
NOKUTs styre godkjente Høgskolen i Innlandets søknad om universitetsakkreditering den 12. septembr 2024. 8. november besluttet kongen i statsråd at høgskolen ble Norges 11. universitet.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Visjonen vår er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Relaterte stillinger
Stipendiat i pedagogikk
Universitetet i Innlandet
HAMAR
19. januar 2025